Monday 11 April 2016

YA BAARI', ALLAH MAHA MENYUSUN AGENDA HIDUP KITA

Kalau harini kita rasa dengan bersedekah kepada fakir miskin itu rugi, maka percayalah tiada sesiapa mampu mengjangka rezeki balasan apa Allah akan balas kepada kita nanti.

Pernah dengar kisah orang jutawan yg berjaya dan makin berjaya kerana sifat pemurahnya kepada orang ramai? Especially kepada ahli keluarga, rakan dan fakir miskin. Derma Rm50 sehaja setiao bulan. Kesian ibu tunggal, anak-anak nak sekolah. Itu sahaja kita mampu.
Mungkin dengan istiqamah nya kita bersedekah, Allah bagi ganjaran yang berlipat kepada kita. Kereta, rumah sendiri, anak berjaya, tiada hutang dan sihat etc.

Rezeki yang Allah 'pinjam'kan kepada kita, ada juga bahagiannya kepada insan lain. Dalam Rm1000 gaji kita, maybe Rm20 itu milik fakir miskin dan tabung masjid (terus ke anak yatim), kan? Kalau lahirnya seorang anak antara kita dan isteri, dan dia makan nasi dan lauk ayam, maka nasi dan ayam itu sudah lama ditulis untuk anak kita tu. Itu memang rezeki dia, tak mampu mana-mana tangan boleh halang urusan rezeki Allah.

Saya nak kongsi satu cerita di mana, dengan perkenalan dengan sahabat, selama bertahun-tahun, akhirnya membawa kepada tolong seorang nenek yang miskin hidup di pinggir bandar di sekitar Kota Bharu.

Dengan perkenalan tahun 2006, sekarang mampu menolong seorang nenek yang asing pada tahun 2016.

2006 Mula berkenalan dengan kawan bernama Nazreen

2009 Berpisah sekolah sementara, aku ke Klang, dia di Kelantan.

2012 Aku belajar di Kelantan. Nazreen ke Mesir.

2014 Nazreen balik dari Mesir, kata ada dermawan minta sedekahkan Rm1000 kepada mana-mana rumah anak yatim.
2014 Mula kenal Wawa dan Sal kakaknya di rumah anak yatim. Dan juga anak-anak lain. Seronok!

3/2016 Pengurus rumah anak yatim share gambar rumah nenek kepada dua orang anak yatim yg kesan banjir teruk sejak 2014. Cuci tak habis.

1/4/ 2016 Ke rumah nenek kepada dua adik ni di Kg.Kubang Kacang. Bersihkan rumah dan susun barang.


8/4/2016 Mula menampal simen di dinding-dinding rumah nenek Wawa.


Kadang-kadang begitulah kehidupan kan, kita nampak kecil sesuatu perkara yg Allah susun dahulu, padahal nuh di depan banyak lagi hikmah Allah nak bagi.

Alhamdulillah, kelmarin dapat ke rumah nenek Wawa sekali lagi, kali ni pergi dengan tukang-tukang rumah, untuk menampal dinding rumah yang separuh siap tu.

Sekali lagi menangis. Alahai nenek, sedihnya hati melihat.



Terima kasih semua yang terlibat. Kawan-kawan yg di sisi.



Especially tukang-tukang rumah yang bermurah hati buat kerja dengan free untuk nenek Wawa. Pakcik-pakcik memang hebat! Semoga Allah susun hidup pakcik semua dengan rezeki yg berkat, sihat walafiat dan anak cucu yang sihat.


Allah Maha Merancang urusan kita. Ya Baari, Engkau laah sebaik-baik perancang hidupku. Engkau berikanlah kerahmatan dan kemuliaan kepada kami semasa hidup di dunia sebagai seorang muslim dan mukmin sejati.




Ya Baari', Allah lah sebaik-baik menyusun agenda hidup kita.
Salam.

By: Syazwan Fadeli


1 comment:

Mieza S said...

Singgah sini. Sebab tengok blog awak di edit. Cantik.

Teringin gile nak join benda baik2 camni. lagi2. gelandangan punya program. tapi malam. dibawah pengawasan emak. :( hehehhe. Mampu mendoakan dan share kepada org ramai tentang program je.