Saturday 14 November 2015

Nurul Huda, a brave and young 19 years old girl from Tanah Merah

Harini tak jumpa puan empunya badan. But i admire her courage.
Di Kg.Padang Kijang, ada seorang adik nama Huda, umur 19 tahun, tinggal bersama dengan family dia. Dialah ayah, dialah ibu dan dialah kakak untuk keluarganya.


Nurul Huda, anak yang sangat bertanggungjawab. Anak sulong daripada 7 orang ini, terpaksa berhenti belajar di UiTM dulu sebab family tak ada duit lansung nak makan. Hasrat Huda nak sambung belajar cancel sebab family tak ada punca pendapatan.

Ibunya perlu menjaga lagi 6 orang adik beradik dia yang lain. Ayahnya pula menghilangkan diri tanpa khabar berita tambah lagi untuk kirimkan wang untuk keluarga makan.


Huda ini lah yang perlu bekerja di Pantai Timur Tanah Merah untuk sara keluarga sebagai anak sulong. Rm600 sebulan sebenarnya belum cukup untuk menampung semua keperluan.


Adik lelaki Huda kata kat saya,
"Kalau hujung bulan tak ada duit nak makan, kat nenek lah kami pinjam beras. Bila dah ada duit awal bulan, kami ganti balik"

Di rumah bekas tempat buat batu-bata itulah mereka mendirikan rumah kecil, satu bilik, satu dapur, satu ruang tamu untuk anak beranak. Tempat mandi ada di luar rumah, tandas pula perlu berjalan keliling rumah baru jumpa, itu pun dia kata selalu rosak sahaja pam tandas.

Emak, Huda dan adik perempuan tidur dalam bilik satu itu lah, yang askar lelaki pulak tidur di ruang tamu sejuk itu, kalau hujan hampir semua atap tiris air kecuali di ruang tamu.

Di ruang tamu, satu tempat lebih kurang 2 depan itu sahaja yang tak tiris, di situlah mereka duduk bilik hujan lebat, sebab yang lain tiris. Basah dan sejuk, dah la ada baby lagi keluarga miskin ni. Kesiannya..


Air dan elektrik, kongsi satu meter dengan rumah nenek dan rumah maksedare. Satu meter, tiga rumah. Rumah pulak ada satu kipas sahaja. Emak huda kata,

"Gilir-gilir lah guna kipas, kalau yang tu nak buat kerja sekolah yang tu ambik, pastu tukar-tukar"

Emak dia puji Huda. Huda tak kisah ke tak tukar handphone macam orang lain dengan duit gaji?

Dia kata tak kisah pun, asal kan adik2 boleh makan. Pernah jugak Huda pinjam duit dengan kawan, bila adik2 nak bayar yuran dan bila tak ada duit nak Makan. Sedih sungguh nasib anak sulung sorang ni.

frown emoticon
1. Huda
2. Faizal (tunggu panggilan Askar)- sambilan kerja buat masjid
3. Tingkatan 4 Faris, selalu dapat nombor satu dalam tingkatan, SMK ALOR PASIR
4. Tingkatan 2 Ilyas, selalu dapat nombor satu/dua dalam ting, SMK ALOR PASIR
5. Darjah 5
6. Tiga tahun
7. 10 bulan


Adik lelaki Huda nama Faizal sedang tunggu untuk masuk askar. Sekarang ni Faizal kerja buat rumah, dapat la duit sikit-sikit nak tampung. Mereka terima bantuan JKM RM100 sebulan, tapi percayalah tak cukup, adik2 sekolah dan keperluan makanan lagi semua, minyak motor dan api air lagi.


Kalau ada yang sudi menderma, boleh salurkan kepada account bank Huda di bawah. Moga-moga dapat mereka teruskan hidup lebih senang dan dapat bela nasib keluarga. Sedih tengok muka adik beradik tadi.

Mula-mula kami pergi sebab dengar kata Huda nak sambung belajar, tapi bila dah tahu cerita, kami bincang antara kami-kami, mungkin dia dah 'terlepas' zaman belajar dan boleh lupakan hasrat nak smbung ke universiti, tuh sapa nak bela adik-adik tu kalau bukan Huda?

Siti Nurul Huda bt Roslan
Bank Islam
03045022346655
Atau
Siti Nurul Huda bt Roslan
153056380077
Maybank

5 comments:

Nurul Izzati said...

Bantuan RM100 sebulan? Gila

Nurul Izzati said...
This comment has been removed by the author.
Mocha said...

Assalamualaikum Dr., Dr. tahu full address ke rumah adik Huda ni tak? kalau hantar barang dialamatkan ke alamat berkenaan akan sampai ke? Terima kasih.

Unknown said...

Nurul Izzati, iya memang Rm100 sebulan mereka dapat daripada JKM.
Huda kerja setiap bulan dengan OT, dapat Rm600 lebih kurang

ayah dia kalau bagi sikit sngat kpda mereka

Unknown said...

Mocha, Waalaikummussalam wbt.

Full address tu susah sikt, kalau nak peta boleh la saya bagitahu. Ok?