Tuesday 31 May 2016

POVERTY CIRCLE

Apabila anak-anak dibesarkan dalam keluarga yg mempunyai masalah sosial, bukan senang anak-anak untuk pecahkan masalah sosial tersebut, untuk keluar dan mulakan hidup yang baru.

Sebagai contoh untuk pembaca faham.

Katakan Fatimah ini dibesarkan dalam keluarga yg serba miskin dan kekurangan. Adik beradik ramai dan ibu bapa kerja kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Masalah utama keluarga nya adalah kemiskinan kata kan, apa kesan nya kepada Fatimah dan peljarannya?

Disebabkan keluarga yg kekurangan duit, mungkin duit buku tambahan tak mampu dibeli, perlu tolong emak tengah malam bangun buah kuih lalu esok dalam kelas mengantuk, perlu tinggal sekolah bila perlu jaga adik, rumah yg tidak kondusif utk belajar dengan optimum atau maybe tiada buku rujukan sebab tak mampu beli.

Oleh itu, result exam nya tidak berapa tinggi, tidak dipanggil untuk menyambung pelajaran di menara gading dan bekerja kampung untuk dapat Rm10-30 sehari dan kitaran kemiskinan tak mampu dipecahkan. (Banyak berlaku kepada asnaf2 kita)

Bila Fatimah berkahwin dan punyai anak serta suami, 'the poverty circle' itu tetap wujud.

Oleh sebab kemiskinan keluarga, pelajaran anak-anak boleh terjejas semestinya. Tidak semudah adik lain yang ke sekolah.

Jadi untuk adik Fatimah ini pecahkan masalah sosial kemiskinan nya, ia nya susah dan cukup berat. Dan ramai anak-anak di kampung yg mengalami masalah ini, sebab mereka tiada peluang seperti yang kita ada (mostly hidup di bandar atau pinggir bandar sahaja).

Saya kagum dengan anak-anak yg lahir daripada keluarga miskin dan banyak masalah sosial, yang mampu keluar daripada masalah di rumah, bina hidup baru dan matikan 'poverty circle' tadi.

Adik-adik yang beratur untuk menerima sumbangan ini, boleh ubah posisi mereka sebagai pemberi pula pada 30 tahun akan datang. Tapi, mampu kah mereka?


Keringat, lelah dan usaha, mesti lah berterusan dan kuat. Azam pula perlu jitu dan tidak bergoyang, iman perlu dipacak supaya tidak hanyut.

Sebab itu juga, kita tidak boleh memandang negatif kepada anak-anak yg kurang pelajarannya di sekolah, sebab maybe di sebalik susuk tubuh anak itu, dia mempunyai pelbagai masalah sosial di rumah yg dia stress dan tak mampu pecahkan.

Ibu bapa bergaduh, ayah bercerai dengan ibu, adik beradik terlibat dadah dan lumba haram judi, ayah hilang tinggalkan ibu (banyak di kg kita) dan maybe ayah ibu sakit.

Kita kata melentur lah buluh dari rebungnya. Persoalannya, kalau ibu bapa mereka tak mampu nasihat mereka ketika mereka kecil (different education level) macam mana mereka yang kecil ini mampu kenal dunia seperti kita kenal sekarang?

Kita kena bantu mereka, hulurkan bantuan dan pimpin bagi nasihat utk mereka cari mana jalan untuk usaha.

Bila kita memahami mereka, baru lah kita bersyukur kepada Tuhan, banyaknya rezeki kita dan betapa kita perlu bantu mereka untuk selesaikan masalah sosial.


Bukan senang untuk membahagiakan setiap anak-anak kita, tapi itulah pahit getir kehidupan seorang ibu dan emak, kadang-kadang menangis bila lihat anak orang lain lebih senang hidup mereka.

No comments: