Monday 16 May 2016

BUSINESS SIMPLE TAPI REZEKI DUIT BERIBU!

Assalamualaikum wbt.

Allahumma solli a'la Muhammad.

Segala puji-pujian saya panjatkan kesyukuran kepada Tuhan sekalian alam, kerana dengan belas kasihan Allah, masih lagi mampu untuk menulis berkongsi setitis ilmu dengan pembaca sekalian.

Apa khabar iman kita hari ini? Sihat kah iman kita wahai pembaca?
Sama ada iman kita makin dibina jitu, atau sudah longlai dihempap dosa?
Selalu orang tanya, dah makan ke, demam ke, kadang-kadang tanya lah diri kita,
apa khabar iman ku hari ini?

Kerana kita diminta untuk hisab diri kita, sebelum kita dihisab di hadapan Allah SWT.

Pada kesempatan artikel yang pendek kali ini saya menulis, saya nak berkongsi satu kisah benar tentang indahnya berkongsi rezeki dengan insan atau mahkluk lain. Cukup awesome, beribu-ribu rezeki Allah bagi.

Ustaz-ustaz kata, kalau kita kongsi rezeki, Allah akan tambah-tambah lagi rezeki kita.

Betol ke ni ustaz?

Haa harini, bukan ustaz nak cerita, tapi orang sains nak kongsi sedikit ilmu yang cetek hehe.
Profesor pakar bedah saya dari sebuah jabatan di HUSM pernah bercerita kepada saya, selalu kalau ada majlis makan-makan di jabatannya, wajib ada makanan lebih pada petangnya. Biasa lah, sebagai penganjur, mentality kita tak apa lebih asal jangan tak cukup kepada tetamu kan. Jadi kalau peserta conference, meeting atau exam itu seramai 20 orang pensyarah contohnya, mereka tempah la makanan untuk 25 orang.

Sebelum profesor saya ni balik, beliau akan pergi ke tong sampah dalam jabatan untuk ambil balik sisa-sisa makanan yang dibuang, dimasukkan ke dalam plastik dan bawa balik ke rumah.

Sampai di rumah, sekitar jam 600 petang begitu, ada lah kucing-kucing di sekitar taman perumahannya, datang ke rumahnya meraih simpati untuk makanan. Jadi profesor saya tadi, beri kucing-kucing tersebut makan. Cerita beliau lagi...

Hari pertama beliau lakukan, selang sejam sahaja daripada beri kucing tadi makan, sampai satu mesej melalui phone nya meminta beliau datang ambil cek di salah satu jabatan di HUSM untuk seminar yang beliau sendiri hadiri sebagai salah seorang pembentang. Eh, iya? Beliau sendiri sudah lupa tentang bayaran itu.

Subhanallah, cantik kan? Allah Maha Kaya. Kutip makanan dalam tong sampah bagi kepada kucing-kucing sahaja, Allah balas dengan Rm400. Ke hanya accidently sahaja?
Kebetulan sahaja tu doc!
Okay lah.

Onom onom

Sambung prof saya lagi.

Kali kedua beliau buat perkara yang sama, ada makanan lebih lagi kali ni, beliau bagi lagi kucing makan. Pada malam nya itu, beliau dapat satu panggilan daripada sebuah hospital swasta, untuk datang keesokan harinya ke hospital berkenaan untuk mengambil satu cek bernilai Rm4500, sempena beliau buat pembedahan yang dia sendiri sudah lupa tentang hal berkenaan.

Allahurabbi, lihatlah betapa pemurahnya Allah kan? Subhanallah, mana mungkin itu satu kebetulan, sebab dalam Islam sebenarnya, setiap perkara yang berlaku tiada yang kebetulan, semua nya ditetapkan oleh Allah SWT.

Allah janji dalam al-Quran dalam surah al-Zalzalah muka surat 599 pada ayat ke-7,

"Maka barang siapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah, nescaya  dia akan melihat (balasan)nya "

Haa, Allah dah janji kan?
Allah bukan sahaja menampakkan balasan kepada kita, malah bagi kita rasa, sentuh, guna dan banyak lagi lah. Allah kan Maha Pemurah kepada semua mahkluk-Nya? Dan Allah juga Maha Mengasihani kepada semua hamba-Nya yang muslim di akhirat kelak.

Kita berkongsi rezeki dengan insan malah mahkluk Allah yang lain, Allah balas terus rezeki kepada kita, itu yang kita nampak kan. Padahal kalau kedua-dua jabatan tersebut kalau tidak hubungi profesor saya pun, profesor saya pun tak ingat dah. Nak tipu bila-bila masa. Tapi Allah itu Maha Kaya dan Maha Adil, alhamdulilah..

So pembaca dan of course diri saya ini, try lah cuba untuk berkongsi rezeki dengan adik-beradik (paling utama), jiran-jiran, fakis miskin malah maybe orang yang bekerja di sebelah meja di pejabat kita. Kita jumpa atau ada orang begitu di sekeliling bukan saja-saja tau!
(Lepas ni, kena berani la sikit dengan kucing ya doc. Adoi hai)

Sebab, insyaallah Allah akan reply balasan kita terus di dunia, kalau tidak pun di dunia, wajib di akhirat kelak. Amin. Balasan akhirat laaagi dahsyat Allah bagi, siapa taknak oii syurga Allah!

Saya harap, dengan artikel pendek yang saya tulis, dengan satu nilai untuk berkongsi dengan pembaca sekalian, dapat kita amalkan pada masa akan datang dan sebarkan kepada orang lain. Bagi tahu bini, jangan buang sisa makanan cepat-cepat, biar abang round dengan motor kapcai dulu sekeliling kampung nak cari kucing bagi, business Rm4500 nie hehe.

Assalamualaikum n keep healthy guys!

Keep healthy and feed me guys! lol haha


By:
Syazwan Fadeli

No comments: