Friday 30 October 2015

IBU MARAH SEBAB NAK ADIK MASUK SYURGA

Salam n hi everyone.

Dah baca al-Quran harini? Dah berselawat kepada Nabi? Kalau belum lagi, selawat dan bacalah al-Quran cepat-cepat, nanti dah masuk hari esok, rugi catatan kita pada harini, kosong dalam score untuk al-Quran dan selawat.
Allahumma solli ala sayyidina muhammad 3x =)

Saya nak kongsi pendapat sedikit, saya suka nak ajak pembaca untuk berfikir dan sama-sama buat keputusan. Banyak yang saya ingin kongsi, sebenarnya daripada pengalaman saya yang sedikit dan biasa ini sahaja. Tapi insyaallah kalau kita melihat daripada kaca mata agama, kita akan lihat hikamhnya, Boleh?
Jom!

Semalam saya ke sebuah supermarket besar di bandar Kota Bharu, nak beli accessories hand phone sahaja, itu pun beli yang paling murah dan simple. Tak nak membazir sangat, takdan nak ikut perkembangan teknologi selalu. Kena simpan duit nak kahwin, beli rumah, semua kena plan dah ni huhu.

Dalam berjalan-jalan tu, saya terserempak lah dengan seorang makcik dengan anaknya. Saya lihat makciknya berpakaian elok dah, bertudung dan berseluar ok (elok besarkan sikit seluar tu makcik deh supaya tidak ketat sangat menampakkan susuk tubuh), tapi tengok kepada anak nya di tepi beliau, baju jenis ada koyak-koyak di bahu, nampak kulit bahu, tidak bertudung. Umur dengan tubuh sebesar itu, saya jangka dah masuk sekolah menengah lah.

Sedih sebenarnya melihat situasi ini. Kita lupakan kisah makcik dan anak tadi. Kita bincang secara general. Kenapa ya kita taknak suruh anak kita tutup aurat dengan sempurna dari awal-awal lagi?
Pepatah kata, melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Dah cantik dah orang tua-tua kita buat peribahasa tu, kita kena didik anak-anak ni masa rebung lah. Masa mereka masih cantik untuk kita lurut, kita penyet dan kita basuh. Bukan masa dah jadi buluh yang gah besar, yang tu memang tak jadi.

Kenapa agak-agaknya boleh berlaku situasi ni? Kita nak salahkan siapa?
1) Anak-anak yang budak lagi tu ke
2) Ibu bapa yang tidak prihatin dalam mendidik

Kalau tanya saya secara ikhlas, dengan usia adik tadi baru nak menjejak remaja, saya lebih cenderung untuk salahkan didikan ibu bapa yang tidak tegaslah yang menyebabkan anak-anak tak nak ikut perintah Allah SWT. Ya Allah, maafkanlah hamba-Mu ini menulis. Saya belum ada anak lagi, tapi insyaallah ini sebagai preparation untuk jadi abah sado dan mampu didik anak2 =)

Besarnya tanggungjawab ibu bapa dalam menentukan anak dia syurga mahupun neraka.

Orang complaint, eh Tuhan sahaja yang boleh decides perkara ghaib dan akan terjadi. Ini memang betol pun.


Tapi Allah ada sebut, jagalah dirimu dan ahli keluargamu daripada seksa pedih api neraka. (surah al-Tahrim: 6)



Anak perempuan kita kalau kecil umur 3-9 tahun tak pakai tudung, takpe lagi, ini jumpa yang dah konfem umur 12 tahun ke atas, pakai baju koyak-koyak di bahu tidak bertudung sedangkan emak di sebelah berjalan pakai tudung pula.
Tugas emak ayah ni, bukan nak suruh lahirkan anak sahaja. Jaga anak tu, tutup badan anak tu, bagi didikan agama. Anak-anak mereka rezeki kita, tapi Allah tak bagi percuma, Allah suruh kita bagi mereka makan, bagi mereka pakai dan tempat tinggal, dan paling penting bagi ilmu. Ilmu pulak ada dunia, ilmu agama dan ada ilmu dunia untuk hidup.

Jangan bagi ilmu dunia macam mana nak survive cari makan berniaga semua sahaja, ilmu nak survive dengan Tuhan nanti macam mana?

Kalau anak-anak bagi alasan panas lah, tak selesa lah, atau tak nak pakai tudung, ambil selipar lempang terus anak tu. Ramai ibu bapa tak perlu rotan pun, dengan syarat mula didik anak-anak dari awal. Semua pilihan ada di tangan ibu bapa.
Kecil-kecil lagi kita nak suruh pakai seluar ketat, baju koyak, rambut perang pakai rantai semua, itu hak kita untuk tentukan. Anak-anak masa kecil konfem akan ikut mak ayah, mereka bodoh lagi masa kecil, mana ada mereka minta nak pakai tu pakai ni masa kecil, mereka pakai apa yang ibu bapa mereka pakaikan.

Aku nak jaga kau dari neraka, bukan nak jaga kehormatan kau kat dunia sahaja.

Ibu bapa yang pengecut sahaja tak mampu nak lawan kehendak anak. Kita dah jadi ibu dan bapa, kena bertegaslah dengan anak-anak. Anak-anak ni mentah, kurang ilmu, fikiran singkat, sebab tu mereka bawah jagaan kita. Jangan bagi apa yang mereka nak kalau Tuhan kata sebaliknya.
Sayang anak ni, bukan nak sayang di dunia jah, nuhh kita fikir nak bawak anak-anak kita masuk syurga sama-sama. Lembu pun sayang anak-anak, tapi kita sayang anak-anak ni lain, kita nak bawak mereka masuk syurga, kita ada akal dan boleh membaca kan. Darjat kita lebih mulia dan tinggi.

Sebab itu, ulamak kata ada anak-anak ni menentukan kita (ibu bapa) dua benda:
1) Sebab anak-anak kita masuk syurga
2) Sebab anak-anak mereka heret kita masuk neraka

Kalau semuaa kita dah buat. Dari kecil kita didik mereka dengan agama dan pergi kelas al-Quran, ajak solat sama-sama, tapi mereka tetap juga degil dan bila mereka masuk universiti, mereka berubah jadi orang yang tak baik, itu namanya dugaan penghapus dugaan kepada ibu bapa.
Itu its okay, tak semua kita sebagai manusia mampu jaga dan kawal kan. Sebab tu kita lemah, Allah tahu batas kita.
Ibu bapa dah terlepas dah Allah nak tanya nanti, we had give everything and tell them about akhirat, biar anak yang pilih laluan hidup tu sendiri yang jawab nanti.

Ilmu dan discussion yang ringkas ini, saya harap dapat membuka sedikit sebanyak kesedaran kita dalam diri untuk lebih menjaga agama kita dengan baik. Agama tak perlukan kita, tapi kita perlukan agama.
Kuasa Allah tak bertambah atau berkurang pun kalau kita tak taat Dia, tapi kita yang akan rugi kalau tak taat. Nuh, Allah janji api neraka bagi mereka yang tak taat. Nak ke kita masuk? Nauzubillah kan.
Kepada ibu bapa kat luar sana, saya tahu bukan senang nak mendidik anak-anak, tambah-tambah dengan pesatnya teknologi dan masa zaman kita ini berlalu, sebab tu kita kena didik awal-awal dan banyakkan berdoa, supaya anak kita tak terlepas daripada menjadi orang yang rugi.
Insyaallah, ibu bapa, setiap kali kita usaha untuk didik anak-anak, dan berdoa untuk anak-anak, setiap kali itu lah Allah redha kepada kita dan bagi kita pahala yang sangat besar. Amin3x.

Salam dan selamat berubah!

By:

Syazwan Fadeli (pokwe)

No comments: