Thursday 18 June 2015

Cukupkah 24 jam?

Pada satu petang hari Jumaat, ada sorang abang beratur untuk beli ayam Uncle Bob di pasar malam, kebetulan kuali ada masalah gas, penjual kata kena tunggu sekejap.

Brother ni buka hand-phone baca surah al-Waqiah sampai habis sambil beratur, apa kisah orang lalu lalang, bukan kuat pun bacaannya. Orang lain yang menunggu semua melihat dan mendengar. Suaranya mungkin tidak semerdu mana, tapi begitu elok masa yang ada beliau isikan dengan membaca kalam Allah. Cuba kira berapa ribu huruf sudah dibaca, kalau didarabkan 10x untuk pahala? Tidak ke menjadi jutawan.

Cuba lihat aktiviti sehari-harian kita, bermula daripada kita bangkit untuk solat subuh sehingga mahu menarik selimut untuk lelap. Sebenarnya, kita memang tidak ada masa atau buat-buat untuk tidak ada masa? Bukankah semua insan diberi sama waktu 24 jam sehari semalam dengan sama. Kita banyak memberi alasan untuk berkata ‘TIDAK’ tapi sedikit sekali untuk berkata ‘YA’. Kita selalu mengalah untuk memanjakan diri.

So, baca al-Quran is an option. Nak baca atau tak sahaja. Alasan tiada masa dah tak releven untuk zaman kita yang maju. Semua jenis hand-phone ada apps al-Quran dan tak perlu bawak mushaf lagi dah ke mana-mana.

Guna teknologi untuk bersyukur maybe?

No comments: